O marketingu i reklamie hotelu w internecie wiemy wszystko

Marketing hotelu
w 2018 roku

Na popularność hoteli i zysk hotelarzy składa się wiele zmiennych. Ważna jest przede wszystkim skuteczna promocja, która obejmuje różne formy marketingu.

Dzisiaj porozmawiamy o tym, jakie narzędzia stosują hotelarze w promocji swojego obiektu. Jakie działania podejmują w celu dotarcia ze swoją ofertą do klientów indywidualnych i biznesowych. Weźmiemy pod lupę szczególnie kwestię marketingu internetowego.

Pomocny nam będzie raport „Marketing internetowy hoteli i obiektów konferencyjnych 2017/2018” współtworzony przez Hotel Media Group i serwis MojeKonferencje.pl. Raport opublikowany został w magazynie branżowym Biznes Hotel. To już 4. edycja tego badania. Co roku cieszy się ono dużym zainteresowanie

W badaniu przeprowadzonym przez serwis MojeKonferencje.pl i Hotel Media Group wzięło udział 147 obiektów. Były to nie tylko hotele, ale również pensjonaty, dworki, zamki, pałace i obiekty konferencyjno-szkoleniowe. Ich właściciele, managerowie lub osoby odpowiedzialne za marketing odpowiadały na pytania zawarte w ankiecie internetowej. Respondenci pochodzili z całej Polski.

Jakie formy marketingu obiektu są najskuteczniejsze?

 

Ankietowani wybrali najbardziej skuteczne formy marketingu stosowane przez nich. Dla większości hotelarzy to właśnie reklama w internecie wiedzie prym wśród wszystkich narzędzi promocji obiektu. Na podium znalazły się jeszcze rekomendacje i sprzedaż bezpośrednia. Za mniej skuteczne formy marketingu ankietowani uznali reklamę w prasie, reklamę w telewizji, reklamę w radiu i reklamę outdoorową. Wskazywali również uczestnictwo w targach i materiały drukowane, takie jak ulotki, plakaty czy wizytówki. Jednak znacznie rzadziej.

Jakie formy marketingu internetowego
stosują właściciele obiektów?

 

Jeśli dla hotelarzy i reprezentantów innych obiektów kluczowa jest reklama w internecie, warto zastanowić się, które z narzędzi marketingu internetowego stosują oni najczęściej, by reklama ta okazała się jeszcze skuteczniejsza, a co za tym idzie – przynosząca lepsze rezultaty i większe zyski.

91% ankietowanych skupia się na reklamie w portalach społecznościowych, np. na Facebooku i Google+. Niewiele mniej, bo 89% promuje swoje zaplecze noclegowe i konferencyjne za pośrednictwem portali rezerwacyjnych (np. Booking.com, HRS.pl) i portali branżowych (konferencyjnych, weselnych, noclegowych). Większość hotelarzy stosuje również narzędzia do pozycjonowania strony obiektu w wyszukiwarce Google (74%) i linki sponsorowane Google Ads (68%).

Pozostałe formy marketingu internetowego stosowane przez hotelarzy i właścicieli obiektów to:

  • e-mail marketing – 67%
  • remarketing Google Ads – 60%
  • reklama bannerowa – 43%
  • serwisy zakupów grupowych (Groupon.pl), kluby travelowe (Travellist.pl) – 40%
  • Marketing Automation – 13%
  • SMS marketing – 4%

Jakie działania marketingowe realizują hotelarze
w mediach społecznościowych?

 

Jak wspomnieliśmy wcześniej, najczęściej stosowaną formą e-marketingu jest reklama w mediach społecznościowych. Na jakie portale więc decydują się najczęściej osoby odpowiedzialne za promocję obiektu? Mimo słabnącego zainteresowania u osób prywatnych, wciąż u użytkowników biznesowych niezastąpiony Facebook nie spada z pierwszego stopnia podium.

Swój fanpage prowadzi większość hoteli w Polsce. Dzięki postom umieszczanym na swojej osi czasu, hotelarze mogą trafić ze swoją ofertą do szerokiego grona zainteresowanych osób. Pomocne okazuje się tu również narzędzie Facebook Ads, umożliwiające wyświetlenie reklamy nawet osobom, które nie są naszymi obserwatorami. Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że Facebook (96%) ma diametralną przewagę nad innymi mediami społecznościowymi, takimi jak:

  • Instagram – 57%
  • Google+ – 38%
  • YouTube – 31%
  • Twitter – 13%
  • Pinterest – 4%

Te najbardziej znane media społecznościowe umożliwiają również hotelarzom i osobom odpowiedzialnym za marketing stosowanie dodatkowych usług do promocji swojego zaplecza, m.in. Facebook Ads, retargeting na Facebooku i płatne reklamy na YouTube. Jeden na 10 obiektów biorących udział w badaniu prowadzi także własnego bloga. Z odpowiedzi ankietowanych dowiadujemy się, że chętnie współpracują oni również z influencerami – najczęściej blogerami (30%).

Które działania z zakresu marketingu internetowego
zlecają na zewnątrz?

 

Hotelarze część działań związanych z e-marketingiem zlecają zewnętrznym firmom lub usługodawcom. Aż 61% z nich zleca na zewnątrz pozycjonowanie strony obiektu w wyszukiwarce, czyli działania związane z SEO. Zdają sobie oni sprawę z tego, że czynność ta wymaga specjalistycznej wiedzy, dlatego wolą skorzystać w tym przypadku z outsourcingu.

Bardziej doświadczonymi specjalistami od e-marketingu posiłkują się hotelarze również przy kampaniach Google Ads zawierających linki sponsorowane (50%) i remarketing (47%).

Jedna czwarta ankietowanych korzysta z outsourcingu przy prowadzeniu profili w mediach społecznościowych. Mniejsza część korzysta z pomocy zewnętrznych agencji tylko w przypadku reklamy płatnej w tychże mediach. Niewiele mniej (20%) wspomaga się specjalistami przy realizacji e-mail marketingu. Ponad jedna piąta respondentów wskazała, że nie zleca usług związanych z e-marketingiem na zewnątrz.

Na jakie usługi marketingu internetowego planujecie
zwiększyć/rozpocząć wydatki?

 

Ostatni boom na pozycjonowanie stron i ich optymalizację skłonił osoby odpowiedzialne za promocję obiektu do wygospodarowania większej sumy w budżecie. Nie bez znaczenia może mieć fakt, że często zmienia się algorytm Google, który warunkuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Większości osób trudno nad tym nadążyć, dlatego posiłkuje się firmami pozycjonującymi.

Hotelarze planują przeznaczyć również większe środki na reklamę płatną (linki sponsorowane) w Google Ads, licząc zapewne na lepsze rezultaty i wyższe pozycje w wyszukiwarce Google, a co za tym idzie – dotarcie z ofertą do większej liczby użytkowników. Aż 44% planuje zwiększyć lub rozpocząć wydatki na reklamę w portalach społecznościowych – nie tylko na Facebooku.

Co czwarty hotelarz chce rozpocząć reklamowanie się na portalach branżowych, np. konferencyjnych/weselnych lub zwiększyć wydatki na tę coraz popularniejszą formę marketingu internetowego. Więcej pieniędzy hotelarze przeznaczą także na remarketing (26%), reklamę bannerową (22%), Marketing Automation (16%) i SMS marketing (8%).

Podsumowując

 

Hotelarze prowadząc działania promocyjne swojego obiektu, najczęściej stosują narzędzia marketingu internetowego. Reklama w internecie jest według nich najskuteczniejsza. Stosują inne formy marketingu, takie jak reklama w prasie, telewizji, radiu, rekomendacje czy sprzedaż bezpośrednia, ale to właśnie e-marketing ma największy udział w budżecie przeznaczonym na promocję hotelu. Najczęstszą formą marketingu internetowego, jaką stosują, jest reklama w portalach społecznościowych, czyli prowadzenie kont np. na Facebooku, Google+ i Instagramie. Zdecydowana większość promuje swoje zaplecze noclegowe, konferencyjne i imprezowe na portalach branżowych (np. MojeKonferencje.pl, Konferencje.pl, SaleBiznesowe.pl, MiejscaKonferencyjne.pl, Confero.pl) i na systemach rezerwacyjnych (np. Booking.com, HRS.pl). Do promocji hotelu wykorzystują również kampanie Google Ads i narzędzia do pozycjonowania stron. W tych ostatnich formach e-marketingu widzą szczególny potencjał, przez co przeznaczają na nie coraz większe środki i zlecają te usługi doświadczonym agencjom internetowym.

Co roku badania mierzące sytuację na rynku hotelarskim i konferencyjnym pokazują rosnący udział internetu w wydatkach marketingowych, kosztem pozostałych narzędzi. Z tego powodu hotelarze szczególnie muszą skupić się na reklamie w tym medium i być na bieżąco z obowiązującymi trendami marketingowymi. Warto decydować się na pomoc bardziej doświadczonych w tej dziedzinie osób, czyli korzystać z outsourcingu, zlecając odpowiednim firmom część działań z zakresu e-marketingu.

Autor

Paulina Lubieniecka

PromocjaHotelu.pl

Manager ds. marketingu. Od ponad 4 lat zajmuje się działami content marketingu serwisów konferencyjnych i weselnych. Prowadzi media społecznościowe, pisze artykuły i posty na blogi. Jest odpowiedzialna za komunikację zarówno z organizatorami największych kongresów i targów w Polsce, jak i regionalnych wydarzeń. Po pracy miłośniczka dobrej kuchni, podróży i polskiej muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Po co nam marka hotelu?

Mylą się Ci, którzy twierdzą, że liczy się tylko i wyłącznie produkt, a wszelkie działania związane z jego promocją nie mają większego znaczenia. Dążenie do zapisania się w świadomości klienta poprzez stworzenie spójnej koncepcji marketingowej nie jest zjawiskiem nowym.

Outsourcing w hotelarstwie. Jak „strach na wróble” sprawia, że tracimy zamiast zyskiwać.

Obawy przed outsourcingiem w branży Gościnności obserwuje od 4 lat i zwykle wynikają z chęci pozornego zaoszczędzenia, pomimo że wiele branż zleca usługi na zewnątrz, by zwiększyć rentowność i skupić się na tym, co daje największy przychód. Pozwoliłem sobie na spisanie kilku konkretnych „ale” i niewygodnych wniosków z różnych zakulisowych rozmów.