O marketingu i reklamie hotelu w internecie wiemy wszystko

Narzędzia marketingowe nowoczesnego hotelarza cz. 2

Przychodzimy do Was z jeszcze świeżutką drugą częścią poradnika nowoczesnego hotelarza. Tak jak obiecaliśmy w poprzedniej części, dzisiaj opiszemy pozostałe narzędzia marketingu internetowego, które warto wziąć pod uwagę, ustalając strategię promocji hotelu.

Pozycjonowanie jako narzędzie długodystansowe

 

Pozycjonowanie, SEO, optymalizacja strony – dla niektórych osób może brzmieć jak czarna magia. Może działania te nie należą do najłatwiejszych, ale my dostrzegamy w nich jednak pewną magię – w tym dobrym słowa znaczeniu. Narzędzie pozycjonowania ma na celu zwiększenie widoczności hotelu w wyszukiwarkach (w tym głównie Google) po określonych frazach.

Czym różni się więc pozycjonowanie od reklamy Google Ads? A to tym, że w przypadku tego pierwszego narzędzia mówimy o organicznych wynikach wyszukiwania, a nie płatnych. Dobrze wypozycjonowane strony internetowe będą wyświetlać się użytkownikom internetu na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania bez dopisku „Reklama” czy „Sponsorowane”, a co za tym idzie, kliknięcie w link nie będzie generowało żadnych dodatkowych kosztów. Płacimy jedynie za działania podjęte w celu odpowiedniego wypozycjonowania strony – najczęściej firmie pozycjonującej.

Jeśli się nie znasz na pozycjonowaniu
– zleć je specjalistom!

 

Decydując się na przeznaczenie części budżetu na pozycjonowanie, warto zlecić je specjalistom. Proces ten składa się z wielu zaawansowanych działań, w tym m.in. optymalizacji strony internetowej. Tu wchodzimy na grząski dla wielu grunt związany z kodem źródłowym witryny. Zmiany zwykle dotyczą elementów, takich jak np. title, meta description. Na tym etapie musimy również wyeliminować wszelkie znaczące błędy w kodzie strony oraz zbudować profil linkowy. Często niezbędne okazują się również te bardziej widoczne dla użytkownika zmiany w wyglądzie strony internetowej hotelu, np. wstawienie dodatkowych nagłówków, utworzenie dodatkowych podstron, stworzenie nowych tekstów zawierających frazy kluczowe, na które hotel chce się pozycjonować.

Niektóre z tych rzeczy wydają się wielu osobom dosyć abstrakcyjne, dlatego jeśli hotel nie posiada własnego działu pozycjonowania lub IT, powinien zastanowić się nad zleceniem tej czynności firmie pozycjonującej, których na rynku pojawia się coraz więcej. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, bowiem działania związane z pozycjonowaniem i optymalizacją strony nie przynoszą natychmiastowych rezultatów, jak np. w przypadku reklamy Google Ads, ale za to rezultaty te utrzymują się dłużej i są stosunkowo tańsze.

Zmiany trzeba jednak cały czas aktualizować i być na bieżąco z coraz to nowszymi algorytmami Google, które lubią się zmieniać. Pojawiają się także nowe słowa kluczowe, które należy brać pod uwagę, pozycjonując stronę swojego hotelu. Nie wystarczy raz zoptymalizować witryny, by wywalczone pozycje utrzymały się wiecznie na tych samych miejscach.

E-mail marketing

 

Kolejnym narzędziem marketingu internetowego, o którym chcemy wspomnieć, jest e-mail marketing. Mimo rosnącej popularności komunikowania się za pomocą mediów społecznościowych i SMS-ów, kontakt mailowy wciąż nie został wyparty. Każda szanująca się firma posiada przynajmniej jeden biznesowy adres e-mail, za pośrednictwem którego wysyła oraz odbiera maile od swoich klientów i partnerów biznesowych.

Popularne stają się tzw. mailing i newsletter, czyli jeden nadawca, który wysyła tę samą wiadomość do wielu odbiorców (obojętnie, czy jest to kilka osób, czy kilka tysięcy). W przygotowaniu dobrego mailingu pomagają różnego rodzaju programy, takie jak np. bardzo popularny FreshMail. Program ten nie tylko pozwala na utworzenie przejrzystej i atrakcyjnej wiadomości, ale również dba o techniczne aspekty i podpowiada, co zrobić, by nasz mail dobrze wyświetlał się u różnych operatorów pocztowych, na różnych urządzeniach i by przypadkiem nie trafił do SPAMu.

Jak zdobyć adresy mailowe do swojej bazy? Hotelarze często za pomocą formularza na stronie namawiają do zapisania się do newslettera w celu bycia na bieżąco ze wszystkimi promocjami i wydarzeniami związanymi z hotelem. Można też zaoferować symboliczny rabat na nocleg w hotelu lub na zorganizowanie konferencji w zamian za zapisanie się do newslettera. Innym sposobem jest też osobiste poproszenie naszych klientów o możliwość zapisania ich na listę mailingową w celu informowania za pośrednictwem maila o różnego rodzaju promocjach i atrakcyjnych ofertach. Sukcesywnie należy powiększać swoją bazę mailingową oraz ją aktualizować (np. przez usuwanie nieaktywnych adresów).

Co daje nam możliwość wysłania mailingu lub newslettera? Przede wszystkim budowanie widoczności hotelu w świadomości użytkowników i niedanie o sobie zapomnieć. Wysyłać można również ciekawe informacje o wydarzeniach w hotelu, remoncie czy promocjach.

Video Marketing

 

Prowadzenie własnego kanału na YouTubie w przypadku hotelu nie jest wcale takie trudne. Można tam wrzucać filmy z wesela lub innych imprez organizowanych w hotelu, także tych biznesowych. Oczywiście jeśli autor filmu wyraził na to zgodę! Hotele często posiadają również filmy promocyjne, które umieszczają nie tylko na swoim kanale, ale również na stronie internetowej. Tworzenie materiałów filmowych zwykle jest czasochłonne i kosztowne, ale daje dobre rezultaty. Użytkownik internetu chłonie informacje najczęściej z materiałów multimedialnych, czyli zdjęć i filmów właśnie. Mamy więc większą pewność, że filmem promocyjnym naszego hotelu dotrzemy do większej liczby osób niż tylko reklamą tekstową.

Może się też zdarzyć, że film nagrywany w hotelu będzie na tyle interesujący lub szokujący, że stanie się tzw. viralem, czyli treścią, którą internauci będą sobie sami między sobą rozpowszechniać. Wcale nie musi być to film naszego autorstwa, wystarczy, że będzie pojawiała się nazwa naszego hotelu. Warto jednak skontrolować, czy dany materiał nie obraża lub nie ośmiesza w jakiś sposób naszego obiektu, bo może to nam wyrządzić więcej krzywdy niż korzyści.

Dodając film na swój kanał YouTube, zadbaj również o jego opis, po którym łatwiej będzie go wyszukać. Dobrze, żeby znalazły się w nim słowa kluczowe, na które hotel się pozycjonuje oraz link do strony lub podstrony hotelu.

Wizytówka w biznesowych katalogach firmowych

 

Nie wszystkie narzędzia marketingu internetowego muszą być bardzo kosztowne. Jednym z tańszych działań jest dodanie wizytówki hotelu w biznesowych katalogach firmowych, takich jak np. Panorama Firm, Zumi, pkt.pl, Yelp, Rabelia, Yellow Pages. Wiele tego typu serwisów oferuje darmowy wpis, więc hotelarz nie ponosi dodatkowych kosztów, a jest widoczny na większej liczbie stron, co zwiększa jego szanse na dotarcie do potencjalnie zainteresowanych osób. Biznesowe katalogi firm oferują często również dodatkowe opcje, które są już płatne. To my decydujemy, czy chcemy płacić i być lepiej widoczni, czy zostać przy podstawowym wariancie, a zaoszczędzone pieniądze zainwestować w inne działania promocyjne hotelu.

Co znajduje się zwykle w takiej biznesowej wizytówce? Nazwa, adres, dane kontaktowe i link do strony hotelu. Czasem również krótki opis obiektu, słowa kluczowe i kategorie.

Nie można również zapomnieć o założeniu profilu w wyszukiwarce. Google Moja Firma to darmowa usługa, która umożliwia znalezienie hotelu użytkownikom korzystającym z Google Maps. Przypomnijmy sobie, jak często sprawdzamy, za pośrednictwem wyszukiwarki Google lub jej map, adres danego hotelu, sklepu czy restauracji. Sprawdzamy też trasę, numer telefony czy godziny otwarcia. Informacje uzyskujemy właśnie dzięki profilowi, który dany obiekt założył w usłudze Google. Założenie takiej wizytówki jest bardzo proste – wystarczy wejść na stronę www.google.pl/business i postępować zgodnie z instrukcjami.

Oczywiście jest dużo więcej narzędzi e-marketingu, z których korzystają hotelarze i osoby związane z marketingiem hotelu. My opisaliśmy te, które naszym zdaniem są najskuteczniejsze w przypadku promocji hotelu i budowania jego widoczności w internecie.

Chętnie przeczytamy, jakie działania według Was są najskuteczniejsze w promowaniu oferty hotelu. Podzielcie się z nami wskazówkami i doświadczeniami!

Autor

Paulina Lubieniecka

GoOnline.pl

Manager ds. marketingu. Od prawie 3 lat zajmuje się działami content marketingu serwisów konferencyjnych i weselnych. Po pracy miłośniczka dobrej kuchni, podróży i polskiej muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jak budować relacje z klientami MICE i przekładać je na przychody, cz. 1

Eliza Kozica-Kamińska radzi w swoim artykule, jak w kilku krokach zbudować relację z klientami MICE i jak te relacje przełożyć na zysk. Zapraszamy do lektury.

Jak zbudować wizerunek
hotelu na Instagramie

Dziś nie zaryzykuję jeszcze stwierdzenie, że zaangażowanie działów marketingu w działania social media powinno się znacząco przenieść z Facebooka na Instagram. Ale podpowiem, że warto szalę tego zaangażowania nieco przechylić w stronę Instagrama właśnie, który w Polsce przeżywa obecnie swoje złote lata.